Jan 11, 2011

bloging-alquran bergerak

salam untuk para sahabat pelawat semua, sudah lama saya tidak masuk sini, ada sibut la sikit, sebagai muhasabah diri saya dan rakan-rakan sekelian,cuba kita tanya diri sendiri beberapa soalan

1.sudahkah aku membaca alquran hari ni?
2. adakah aku faham apa yang aku baca tu?
3. aku buat ke tak apa yang aku faham dari al-quran?
4.kalau sudah semuanya, itu sajakah apa yang perlu aku buat?
5.sudahkah aku tolong orang lain memahaminya juga?
6.tidak kesiankah aku pada orang lain yang tidak memahami al-quran?

semua soalan-soalan tu, perlu dijawab secara jujur dan ikhlas, bukan tujuan mencari kesalahan tetapi ingin mencari titik perubahan pada diri sendiri..

ini saya kongsi sedikit apa yang saya baca dari blog yang ramai orang takut..hehe..dia cerita pasal al-quran bergerak..


Sekarang, marilah kita check diri masing masing, sejauh mana sifat “al-Quran yang bergerak” itu, ada dalam diri kita..

Kita semua tahu, sebagai rujukan asas, Mereka yang bersifat “al-Quran yang bergerak” mempunyai ciri seperti:

1)Apabila bercakap dengan mereka, iman akan meningkat,

2)Apabila terlihat mereka, maka terus teringat pada Nabi Muhammad SAW, terus teringat pada perintah Allah yang belum dibuat,

3)Apabila terkenang akan mereka, maka terus tergambar kehidupan akhirat..

tapi sekarang, kita check diri masing masing, ada tak sifat “al-Quran yang bergerak” itu dalam diri kita..?

1)Apabila orang bercakap dengan kita, ada iman mereka akan meningkat?, lagi syirik dibuatnya sebab pengetahuan tentang perkara yang sia-sia bertambah, kisah sport rim, carta lagu, keputusan bola, ulasan filem, politik sampah dan keburukan orang.., itu yang kita bincangkan..oh..

2)Apabila orang terlihat kita, maka terus teringat tentang bola, filem, fesyen, resepi, dan juga kisah baru seperti parti seteru kita ada buat silap yang baru… mari kita bincangkan.., sedang dua ekorpun belum solat lagi.., hampeh!

3)Dan apabila orang terkenang akan kita, ada mereka ingat akhirat?.., mungkin yang sedang ingat akhirat lalu teringat tentang kita terus tukar igiminasi kepada dunia..oh.., teringat hutang kita yang belum dibayar berangkali? Oh..

Jadi, janganlah mendabik dada penuh riak yang korang ni pejuang islam menjerit takbir di pesta demotrasi, sedangkan sifat “al-Quran yang bergerak” sudah lama membeku dalam diri.., solat jemaah selamba tinggal, janggut takde, bercakap tentang keburukkan parti lawan lebih banyak dari bercakap tentang kebesaran Allah.., langsung takde nur iman! (Nur-kasih jer banyak…)

Jadi semua kena islah diri masing masing.., sejauh mana “al-Quran yang bergerak” ada dalam diri kita..?, kenapa kawan kawan keliling kita lebih suka bercakap tentang dunia daripada akhirat bila berjumpa dengan kita.., kenapa kawan kawan kapir kita takde keinginan masuk islam bila tengok kita.., fikir..fikir..

Jadi sampai situ sajer aku membebel, dan aku memang pernah berjumpa dengan “al-Quran yang bergerak”, yang berjalan ke sana ke mari…, iaitu mereka yang apabila aku bercakap dengan mereka, iman aku akan meningkat, Apabila aku terlihat mereka, maka terus teringat pada Nabi Muhammad SAW, terus teringat pada perintah Allah yang belum dibuat, oh…, dan apabila aku terkenang akan mereka, maka terus tergambar kehidupan akhirat.. oh..

Tapi sayang, bilangan mereka sikit sangat.., dan mereka kelihatan asing dalam dunia ummat islam sendiri, jika mereka datang ke masjid serta surau, di kebanyakkan tempat, mereka dihalau seperti anjing…, mereka dihalau seperti pengemis hanya kerana mereka mengemis ummat akhir zaman agar kembali kepada Allah..

Pakcik.., teruskanlah bergerak keseluruh dunia dalam usaha menjadikan ummat islam sebagai “al-Quran yang bergerak”.., satu hari nanti, keretamayat akan bergerak mengambil jenazah pakcik yang tidak bergerak lagi… isk..

No comments:

Post a Comment

terima kasih